Skocz do zawartości

Mazda RX8 Banner

- - - - -

Klimatyzacja co i jak


Budowa układu klimatyzacji:



Klimatyzacja samochodowa to układ zamknięty z własnym smarowaniem, postaram się ogólnie opisać i wymienić podstawowe elementy układu.


Skraplacz - chłodnica klimatyzacji, znajduje się przed chłodnicą cieczy chłodzącej samochodu. Najbardziej awaryjna część układu klimatyzacji w eclipsach pierwszej generacji (wiem z doświadczenia). Ma on za zadanie schłodzić gaz chłodniczy oraz go skroplić przed ponownym trafieniem do sprężarki klimatyzacji.

Sprężarka klimatyzacji - najważniejszy element układu, sprężarka która nie była używana przez parę lat, kiedy dostanie odpowiednią ilość oleju, potrafi działać dalej bezawaryjnie.
Jej zadaniem jest sprężyć gaz w układzie do ciśnienia 13-15barów. Wymaga smarowania olejem który znajduje się z gazem w układzie i musi być maximum co dwa lata wymieniany wraz z czynnikiem.

Parownik - część układu znajdująca się za schowkiem pasażera, przez parownik przechodzi powietrze wędrujące do kabiny, parownik ma średnio temperaturę 1-4*C przez co powietrze przez niego przechodzące także się schładza, jednocześnie na parowniku osadza się skroplona para wodna, nasz złuszczony naskórek, pot oraz inne organiczne elementy.
Powoduje to bardzo korzystne środowisko do rozwoju grzybów i bakterii które wywołują nieprzyjemny zapach z układu nawiewów samochodu. A w skrajnych przypadkach powodują alergię lub nawet reakcje chorobowe.
Dlatego też wskazane jest najlepiej coroczne, max co dwa lata, chemiczne usuwanie "szlamu klimatyzacyjnego" dla własnego zdrowia.

Rurki i wężyki - wyróżniamy dwa rodzaje, aluminiowe w całości i gumowe, tyle o nich że oba można naprawić/dorobić Dołączona grafika








Użytkowanie:



Wbrew temu co poniektórzy sądzą to należy użytkować ją jak najczęściej, nawet w zimą, przynajmniej raz w tygodniu. Wtedy olej znajdujący się w układzie, krąży po nim smarując wszystkie połączenia, sprężarki i węże gumowe, powodując iż są zabezpieczone i uszczelnione, wtedy ucieka mniej czynnika chłodzącego i klima działa dłużej i wydajniej.
Aby uniknąć uszkodzeń układu oraz powstania poważnych wycieków należy kontrolować układ klimatyzacji przynajmniej raz do roku.

Druga sprawa to ustawianie nawiewów. Nie należy ustawiać nawiewu na ciało swoje bądź pasażerów, najkorzystniejszym i najefektywniejszym ustawieniem nawiewów jest ustawianie na szyby. wtedy zimne powietrze trafia pod dach gdzie jest najcieplej a opadając miesza się z gorącym powietrzem w kabinie dając efekt równomiernej temperatury na każdej wysokości.

Kolejna sprawa to obieg zamknięty, nie używać prawie wcale. Są dwa przypadki przewidziane aby użyć obiegu zamkniętego.
-coś śmierdzi na zewnątrz...
-auto stoi na słońcu, odpalamy, ustawiamy obieg zamknięty, klima na min i nawiew na max. wychodzimy z samochodu, czekamy jakiś czas, wsiadamy do schłodzonego pojazdu i przełączamy na obieg otwarty.

na obiegu zamkniętym oddychamy tym co wydychamy, cała para wodna zostaje skroplona, powietrze robi się bardzo suche, grzybki i bakterie rosną jak na drożdżach zasilane cały czas tym co w samochodzie, bez świeżego powietrza.




Servis układu klimatyzacji




Nie wierzmy autoryzowanym servisom, kiedyś miałem okazję uczestniczyć w takim przedstawieniu, punkt "obsługa klimatyzacji" wygląda w takich servisach następująco:

Serwisu układu klimatyzacji należy dokonywać tylko i wyłącznie w profesjonalnych zakładach, pełen servis powinien wyglądać następująco:

1. wywiad z klientem na temat działania układu klimatyzacji
2. ściągnięcie gazu z układu (o ile coś zostało...) wraz ze starym olejem (który po czasie traci swoje właściwości smarne i możemy zatrzeć sprężarkę) i określenie ile brakuje.
3. do układu pownien być podłączony azot w celu sprawdzenia czy nie ma większego wycieku (jeżeli jest jeszcze gaz lub po odkręceniu koreczków i zwolnieniu zaworków usłyszymy syknięcie rozprężającego sie gorącego powietrza, to możemy pominąć ten punkt.
4. w układzie powinna zostać wytworzona próżnia (-1bar)
5. do układu powinna zostać podana ŚCIŚLE OKREŚLONA ( RX8 - 0.430kg) ilość czynnika chłodzącego wraz z nowym olejem w którym znajduje się kontrast reagujący na ultrafiolet.
6. po zakończeniu procesu napełniania samochód powinien zostać odpalony w celu zbadania ciśnień w układzie oraz poprawności działania klimatyzacji.
7. po upływie tygodnia powinna zostać wykonana kontrola lampą ultrafioletową w celu sprawdzenia ew. wycieków.




czynności servisowe należy wykonywać najlepiej co rok, max co dwa lata.

Odradzam korzystanie z nieprofesjonalnych zakładów lub dopełnianie "z butli". Oczywiście gdy czynnika chłodzącego jest za mało, dodanie go zwiększa chłodzenie. Ale ubytki najczęściej spowodowane są nieszczelnością i uzupełnianie trzeba będzie niebawem powtarzać. Ilość czynnika i oleju przy uzupełnieniu dodawana jest na wyczucie i nie wiadomo ile ich będzie w układzie. A powinna być ściśle określona ilość z dokładnością do 5%. Zbyt mała i zbyt duża ilość (zwłaszcza oleju) prowadzi do awarii, najczęściej do zatarcia sprężarki z powodu braku oleju w układzie.


autor, SAMAEL z mekp.pl



2 Komentarzy

Macie jakieś polecane serwisy klimatyzacji w Warszawie, żeby zrobili to porządnie?
Jak chcesz tylko nabić to mogę polecić Ad-Car na Szarych szeregów
Seo katalog stron darmowy