Zobacz więcej
Search Artykuły
Recent Articles
Recent Comments
-
Kody błędów silnika
hella lai - 25 sie 2021 13:59
-
Akumulator - jak dbać co i jak
Jornejm - 01 sie 2020 11:37
-
Akumulator - jak dbać co i jak
Bubble - 07 lis 2017 20:32
-
Ilość oktanów w paliwie - c...
ShogunToyo - 09 maj 2016 09:10
-
Kody kolorów
Faja - 18 sty 2016 16:30
-
Akumulator - jak dbać co i jak
MATi - 10 lut 2015 10:21
0
Akumulator - jak dbać co i jak
23 gru 2014 11:34 |
MATi
w Ogólne
akumulatorale również poprawia przewodzenie prądu
Następną rzecz :
W trosce o akumulator warto więc sprawdzić co jakiś czas zgodność napięcia ładowania (pod obciążeniem i bez) z danymi fabrycznymi. Pamiętajmy przy tym, iż nie tylko zbyt małe napięcie ładowania jest błędem. Jego nadmierna wartość powoduje systematyczne przeładowanie i działa na akumulator równie destrukcyjnie jak stan permanentnego niedoładowania. Trwałe i nieodwracalne zmiany w strukturze chemicznej mas czynnych są oczywiście zjawiskiem naturalnym i nieuniknionym. Wiadomo jednak, że najdłużej pozostają sprawne akumulatory utrzymywane w stanie bliskim pełnego naładowania, co w jeździe miejskiej wydaje się nieosiągalnym ideałem. Należałoby więc okresowo doładować tak eksploatowany akumulator, choć z pozoru wydaje się to zbędne.
Jeżeli zaś chodzi o parametry techniczne akumulatora, to nie powinny one odbiegać od wartości zalecanych przez producenta samochodu. Preferowane przez niektórych stosowanie baterii o pojemności większej od zalecanej jest korzystne tylko z pozoru. Płacimy więcej za większy akumulator, który przy dużej nadwyżce pojemności i mniej wydajnym alternatorze (a tym bardziej prądnicy) prawdopodobnie będzie eksploatowany w stanie niedoładowanym. Akumulatory powinny pracować w instalacjach samochodów, w których regulator napięcia ładowania nigdy nie pozwoli na przekroczenie magicznych 14,4 V, powyżej których (dla baterii 12 V) zachodzą niekorzystne procesy chemiczne.
Jeżeli nie można określić wady baterii, natomiast łatwo się ona rozładowuje (niski ciężar właściwy elektrolitu w każdej celi) lub przeładowuje (spadek poziomu elektrolitu), wada leży zapewne po stronie układu elektrycznego : uszkodzenie alternatora lub regulatora napięcia, niekontrolowany pobór prądu na postoju, słaby naciąg paska klinowego lub tym podobne. O potrzebie dbania o akumulator przypominamy sobie zazwyczaj podczas zimniejszych dni, gdy odmawia on posłuszeństwa. Kontrole stanu baterii powinniśmy przeprowadzać przynajmniej raz na miesiąc.
Normalnie akumulator jest w stanie dokonać raz za razem ok. 50-60 rozruchów silnika. Jednak wcale nie tak rzadkimi gośćmi w serwisach są właściciele samochodów, którzy mogą uruchomić jedynie pod warunkiem, że auto "zapali" w ciągu kilku pierwszych sekund po włączeniu rozrusznika. Zatem faktyczna pojemność baterii w tych pojazdach stanowi drobny ułamek tego, co gwarantuje sprawny akumulator.
Bateria, w której spłynęła masa czynna, nadaje się tylko do wyrzucenia, co zmusza kierowcę do kosztownego zakupu. Bardzo pożądane jest wtedy sprawdzenie parametrów obwodu ładowania, gdyż tylko ten sposób pozwoli uniknąć zniszczenia kolejnego akumulatora.
Należycie traktowany, dobry akumulator, służy przeciętnie 4-5 lat. Pozostawiony natomiast na pastwę losu i niewłaściwie użytkowany może nie dotrwać już drugich urodzin. Dbajmy więc nawet o te " b e z o b s ł u g o w e ".
- Sqad, zdu i Gronek lubią to
4 Komentarzy
Dzisiaj wymieniłem akumulator w audi. Sam byłem ciekawy ile lat już siedzi w samochodzie. Okazało się, że to akumulator oryginalny z pierwszego montażu. Miał 7 lat (tyle co samochód) i gdybym uzupełnił elektrolit to jeszcze by posłużył. Jak wielka jest różnica pomiędzy tymi oryginalnymi akumulatorami a tymi co oferują nam masowo w sklepach? Te masówki zwykle wytrzymują tyle ile gwarancja - 2 do 3 lat.
To zależy też od tego jakiej firmy się kupi , ja złego słowa nie mogę powiedzieć na Centre , miałem dwie i jedna poddała się dopiero po awarii alternatora po 5 latach,kupiłem drugą taką samą. Do RX'a też chciałem kupować ale mój obecny jeszcze daje sobie dobrze radę więc wstrzymuje tą inwestycję tylko nie wiem co to za firma. Kiedyś X lat temu świetne akumulatory robiła Varta a teraz to już nie ta sama firma.
Ja troszkę odświeżę i napiszę iż nawet nie firma a konkretny typ robią różnicę ponieważ i dobre firmy robią "budżetowe" acu co i tak są na przyzwoitym poziomie. Też cokolwiek by nie kupować ważne jest by nie kupić zleżałego acu. Tutaj prędzej pomocne okaże się zaufane źródło niż hipermarket z promocjami w większości przypadków.
Warto zaznaczyć, że nie zawsze. Zdarzyło mi się kupić pierwszy lepszy akumulator z hipermarketu i trzyma się dobrze już kilka lat.