Skocz do zawartości

Zdjęcie

Ile ważą koła zamachowe w RX8 ? Czy warto zakładać lekkie koło ?

koło zamachowe zamach odelżane lekkie moment rx8 modyfikacje hp lp

  • Zamknięty Temat jest zamknięty
20 odpowiedzi w tym temacie

#1
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Uwaga !!! nie zaleca się odelżania seryjnego koła. Seryjne koło jest zarazem przeciwwagą i ingerencja może spowodować poważne uszkodzenie silnika . Lekkie koła mają specjalną przeciwwagę.  

Plusem lekkiego koła jest nie tylko mniejsza waga ale także przesunięcie bliżej osi obrotu wirującej masy co pozwala silnikowi jeszcze szybciej wejść na obroty.

 

Standard power 8,9 kg.

Załączony plik  20140902_102727.jpg   159,74 KB   22 Ilość pobrań

High Power 7,7 kg.

Załączony plik  20140902_102519.jpg   143,86 KB   23 Ilość pobrań

Lekkie koło zamachowe wraz z przeciwwagą. Tutaj dla przykładu wierna replika MazdaSpeed 6,5 kg.Załączony plik  20140902_102347.jpg   140,37 KB   25 Ilość pobrań

Załączony plik  20140901_114417.jpg   166,83 KB   26 Ilość pobrań

Jeżeli macie jakieś inne to proszę ważyć i wyniki umieszczać tutaj.

Mile widziane są także komentarze jaką zmianę odczuliście.  

 

Ja osobiście używałem oryginalnego MazdaSpeed w wersji HP po portingu i różnica była naprawdę duża na +.... Delikatnie gorzej na wyższych prędkościach ale naprawdę delikatnie. 


  • zdu i MATi lubią to
Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#2
Karol

Karol

    Zapaleniec

  • Użytkownicy
  • 1485 postów
  • SkądTORUŃ
  • Samochód:RX8 GRAND TURING
Ja używam tego samego i bez portingu ;-) Różnica jest fajna i osobiście nawet na wyższych obrotach nie jest gorzej moim zdaniem,przynajmniej tego nie czuję.

#3
Wojtex16

Wojtex16

    Maniak

  • Moderators
  • 3161 postów
  • SkądKatowice
  • Samochód:Była już RX-8

Czy pozałożeniu lekkiego koła do wersji HP to ciągnie lepiej od dołu? Tak jak wersja LP czy nie?



#4
Karol

Karol

    Zapaleniec

  • Użytkownicy
  • 1485 postów
  • SkądTORUŃ
  • Samochód:RX8 GRAND TURING
Szybciej i lepiej wchodzi na obroty więc nie odczuwasz tak tego słabego dołu

#5
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Ustalmy jedno, że dół na niższych biegach szczególnie w silniku rotacyjnym będziesz miał tym lepszy im lżejsze koło. Cięższe koło da więcej siły (np. jazda pod górkę na tych samych obrotach) ale silnik będzie miał ciężej rozkręcić taką masę .  Bardziej mulasto będzie w stanie wejść na obroty lub zejść z nich.  

Teraz nasuwa się proste stwierdzenie... Kiedy głównie latasz w trasach, autostradami i na w miarę stałych obrotach to lepsze jest cięższe koło..   jeżeli natomiast jeździsz w trybie miejskim czyli często zmieniasz prędkość obrotową sionika to i skuteczniejsze i zdrowsze wręcz będzie lekkie. 

Pokusiłbym sięnawet o stwierdzenie że wybór koła do warunków użytkowania może mieć znaczący wpływ na spalanie.

Przy cięższym kole silnikowi jest łatwiej utrzymać stałą prędkość.... 

przy lżejszym łatwiej zmieniać tą prędkość

łatwiej znaczy nic innego "potrzbuje mniej paliwa " .... w końcu im ciężej silnikowi tym musi zużyć więcej paliwa żeby osiągnąć założenie.

 

 

Paniał ?? :P  :P  :P   


  • MATi lubi to
Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#6
Sqad

Sqad

    AWA

  • Administrator
  • 2645 postów
  • SkądWarszawa
  • Samochód:Citroen C-Crosser '09, Kymco Downtown 125 '15

Czy pozałożeniu lekkiego koła do wersji HP to ciągnie lepiej od dołu? Tak jak wersja LP czy nie?


Taki manewr wiazalby sie ze zmiana sprzegla od wersji SP

#7
Kintas

Kintas

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • 198 postów
  • SkądWrocław, Szkocja
  • Samochód:RX-8 hp "Marysia"

Odświeżę troszkę temat:

Nie jestem w stanie znaleźć informacji ile waży sama przeciwwaga?

pzdr


If We Don't Have Our Dreams What Do We Have...?


#8
Tomma

Tomma

    Nałogowiec

  • Użytkownicy
  • 1902 postów

"Odczuwalna" to pojecie względne, ale powiedzmy tak po chłopsku, czy taka zmiana da różnice powiedzmy jakby to przeliczyć na moment 30Nm?

 

ps.Gronek o ile dobrze pamiętam to cos kombinowałeś z oem kołem, ale domyślam się że nic nie wydumałeś?



#9
MATi

MATi

    Poweeeeer!!!!

  • Użytkownicy
  • 5813 postów
  • SkądJózefosław
  • Samochód:BMW F10 528i juesandej
Karol mówił że czuć to lekkie koło, wszystko ma plusy i minusy, szybciej i łatwiej się wkreca silnik ale i szybciej schodzi z obrotów

P.S. Koło zamachowe nie ma wpływu na niuta i moc tak btw
" If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling"
~Paul Walker

#10
adamsud

adamsud

    Boss of all Bosses

  • Użytkownicy
  • 3051 postów
  • Skąddolnośląskie
  • Samochód:BMW 645Ci, VW Jetta A6, BMW e46 328i

...szybciej i łatwiej się wkreca silnik ale i szybciej schodzi z obrotów

To prawda. Ja mam odchudzone OEM koło do ok. 4-5 kg (jeżeli dobrze pamiętam). Fakt, że koło to pracuje z innym silnikiem, ale faktycznie obroty szybciej spadają przez co trzeba się nauczyć trochę inaczej jeździć ( po zmianie biegu odrobinę dodać gazu).



#11
Tomma

Tomma

    Nałogowiec

  • Użytkownicy
  • 1902 postów

MAti mi chodziło w przenośni bo nie wiem jak inaczej określic lepsze zbieranie i wkręacnie na obroty. Ja to jakoś miarodajnie mogę jedynie porównac do Nm które wiadomo im wieksze tym lepsze odejscie, wkręcanie się na obroty.

ps.a sa jeszcze same przeciwwagi, może można by dobrac coś do oem kołaa które można lokalnie tanio odelżyć



#12
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Z seryjnym nic nie kombinowałem bo fizycznie się nie da.  Odelżone koło jest do przeciwwagi.  

Silnik ma do rozkręcenia mniejszą masę i jest mu łatwie ..... najprościej sprawę ujmując  ....

cięższe koło ....  łatwiej jechać ze stałą prędkością ..

lżejsze koło ....  łatwiej przyspieszać tudzież zwalniać obroty silnika ....


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#13
cysio102

cysio102

    Entuzjasta

  • Użytkownicy
  • 601 postów
  • SkądW-wa
  • Samochód:RX-8 40th Anniversary

Z seryjnym nic nie kombinowałem bo fizycznie się nie da.  Odelżone koło jest do przeciwwagi.  

Silnik ma do rozkręcenia mniejszą masę i jest mu łatwie ..... najprościej sprawę ujmując  ....

cięższe koło ....  łatwiej jechać ze stałą prędkością ..

lżejsze koło ....  łatwiej przyspieszać tudzież zwalniać obroty silnika ....

lekkie koło ma niestety negatywny wpływ żywotność skrzyni biegów - coś za coś



#14
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

cysio a możesz to jakoś rozwinąć ???


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#15
eXe

eXe

    Klubowa Maskotka :)

  • Użytkownicy
  • 2682 postów
  • SkądWłoszczowa
  • Samochód:20B

Redukcja masy koła zamachowego prowadzi do dużych wibracji na małych obrotach silnika. Wibracje te przenoszą się na skrzynię biegów i powodują jej przyspieszone zużycie. Ponadto, silnik ze zbyt lekkim kołem zamachowym może się zatrzymywać przy szybszym puszczeniu sprzęgła. :)

w skrócie czym cięższe koło tym większy moment bezwładności czyli koło może większą energię zgromadzić co przekłada się na mniejsze przenoszenie drgań na skrzynię biegów co prowadzi do zwiększenia żywotności skrzyni, z minusów to jest to że czym cięższe koło tym ciężej jest rozkręcić, zmniejszyć prędkość obrotową ;)



#16
MATi

MATi

    Poweeeeer!!!!

  • Użytkownicy
  • 5813 postów
  • SkądJózefosław
  • Samochód:BMW F10 528i juesandej
Pierwsze słyszę żeby zamach miał wpływ na skrzynie
" If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling"
~Paul Walker

#17
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Hmmm ciekawie to wytłumaczyłeś, nawet z sęsem i tu się zgodzę z eXe ale nie sądzę żeby zużycie było odczuwalne :) 


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#18
adamsud

adamsud

    Boss of all Bosses

  • Użytkownicy
  • 3051 postów
  • Skąddolnośląskie
  • Samochód:BMW 645Ci, VW Jetta A6, BMW e46 328i

Pierwsze słyszę żeby zamach miał wpływ na skrzynie

Wydaje mi się, że boletz kiedyś o tym pisał, a on przetestował kilka zamachów i kilka skrzyń. Nie jestem tylko pewny czy to zwiększone zużycie dotyczyło skrzyni, czy sprzęgła. W każdym razie np. zamach z mazdaspeed takiego negatywnego wpływu nie miał.



#19
eXe

eXe

    Klubowa Maskotka :)

  • Użytkownicy
  • 2682 postów
  • SkądWłoszczowa
  • Samochód:20B

Gronek zużycie zapewne nie będzie bardzo odczuwalne i patrząc na to ile skrzynia wytrzymuje to raczej jak ktoś nie chce zatrzymać auta "do śmierci" to raczej tego nie zauważy ;)



#20
cysio102

cysio102

    Entuzjasta

  • Użytkownicy
  • 601 postów
  • SkądW-wa
  • Samochód:RX-8 40th Anniversary

Gronek - już rozwijam :)

 

Jest to wiedza powszechna wielokrotnie przytaczana, że lekkie koło zamachowe przenosi więcej drgań z silnika na skrzynię biegów, które powodują skrócenie jej żywotności. Szczególnie na niskich obrotach. Dodatkowo spotkałem się z podobnymi opiniami ma zagranicznych forach dotyczących RX. Nie wiem czemu w przypadku RX8 miałoby być inaczej skoro ta część układu napędowego nie różni się w swojej konstrukcji od takich samych części np.: Hondy czy innych samochodów?

Z jakiegoś powodu fabryka nie zastosowała tego rozwiązania a umieściła w zamian monolityczne koło zamachowe – teoretycznie o gorszych parametrach.

Przecież, lekkie koło ma mniejszą wagę (istotna cecha poszczególnych elementów konstrukcji  samochodów sportowych), również względy ekonomiczne raczej nie odegrały w tym przypadku znaczącej roli, zakładam że nakłady produkcyjne na lekkie koło nie przekraczają tych poniesionych na wyprodukowanie koła monolitycznego. Trochę upraszczam, ale jaka jest różnica miedzy kołami? - trochę dziur nawierconych zgodnie ze schematem przez robota. A wyważenie i tak trzeba zrobić w jednym jak i w drugim przypadku. W czym więc był problem?

Co jeszcze? – skoro lekkie koło łatwiej się rozpędza to i szybciej wytraci energie kinetyczną a właściwie to jej nie zmagazynuje na wystarczająco długi okres czasu, aby cały układ zatrzymać bez narażania pozostałych jego części na niepotrzebne przeciążenia. Jeżeli założymy, że lekkie koło nie spełnia „założeń” koła standardowego , wówczas jego rolę muszą przejąć inne elementy układu nie przystosowane do pełnienia takich funkcji.

Dodatkowo nie jestem przekonany, że zastosowanie lekkiego koła obniży zużycie paliwa. Każdy podwórkowy fizyk wie, że cięższe koło np.: roweru, jeżeli podziała się na nie z taką samą siłą, co na lekkie plastikowe koło (tej samej wielkości) np.: rowerku dziecięcego, te pierwsze będzie się kręcić dłużej niż to drugie lekkie plastikowe. Czyli aby obydwa koła kręciły się jednakową ilość czasu, do lekkiego koła należy przyłożyć dodatkową siłę. Przykład może trochę infantylny ale mam nadzieję, że zrozumiały.

Jeżeli jestem w błędzie wyprowadź mnie z niego?

 

 

edit: o widzę, że exe częściowo napisał to co ja :)







Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: koło zamachowe, zamach, odelżane, lekkie, moment, rx8, modyfikacje, hp, lp

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Seo katalog stron darmowy