Skocz do zawartości

Zdjęcie

Jazda wanklem


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
19 odpowiedzi w tym temacie

#1
Derfflingeru

Derfflingeru

    Gaduła

  • Użytkownicy
  • 328 postów
  • SkądGdańsk
  • Samochód:Mazda RX-8 1.8 Turbo 370 Hp

Czołem ekipa :)

Tu znowu ja :P Może to głupie, ale nie znalazłem jeszcze tak w 100% odpowiedzi jak mam jeździć tym kochanym wanklem :D 

Wiem na pewno, że nie lubią one wolnych obrotów i przyśpieszania z wolnych obrotów. 

Teraz mam dwa pytanka :D 

1) Jak jeździć w miarę ekonomicznie i na jakich obrotach madzia lubi być trzymana :) (zmieniam biegi na zimyn silniku przy 3k rpm, na rozgrzanym przym 4k)

2) Gdy staniecie z kimś na światłach - przy jakich obrotach najlepiej zmieniać biegi, aby przyśpieszyć najbardziej efektownie  ? Zakładam, że coś koło 7k rpm ? :P 


Może to z pozoru głupie pytania, ale jednak ważna rzecz :D 

Ps. mam wersję 231 konną :)


  • SkylinR lubi to

#2
GMAgrzesiek

GMAgrzesiek

    Pasjonat

  • Użytkownicy
  • 851 postów
  • SkądMazowsze
  • Samochód:RX-8/ Cebra sc33
Na jakim pułapie producent ustawił odcine??? 10-15 minut jazdy i rozgrzewania oleju w miarę rozsądny sposób a pózniej 9 tys rpm i ognia. Przy 4 tys rpm to zabawa nawet sie nie zaczyna na dobre jeszcze.
Przeleć ją co jakiś czas ponad 200 na jakimś ciekawym kawałku drogi z pedałem w podłodze, przedmuchaj wydech, dolot i wszystkie inne zakamarki silnika i zobaczysz jak pięknie pali i jak ładnie równiutko pracuje.
  • Derfflingeru i artur66624 lubią to

#3
Wojtex16

Wojtex16

    Maniak

  • Moderators
  • 3161 postów
  • SkądKatowice
  • Samochód:Była już RX-8

ad 1: Tutaj akurat gdzieś już pisałem, że na całkiem zimnym jadę spokojnie do 3tyś obr. , a jak wskazówka drgnie od temperatury to kręcę do 4tys i tak do puki się nie nagrzeje. Nie ma sensu po odpaleniu silnika czekać aż się nagrzeje, szkoda na to czasu. Po prostu jak wsiądziesz do auta, to odpal, ustaw radio, zapnij pasy i jedziesz.

Wankiel bardzo szybko się nagrzewa, więc jak wskazówka od temperatury dojdzie do przechylenia lekko w lewo to od razu nie szalej, tylko przejedz jeszcze parę km niech wszystkie oleje uzyskają temperaturę taką jak trzeba ;)

Ja mniej niż 3-3,5tyś nie jeżdżę bo poniżej tych obrotów widać, że silnik się męczy. Jak chcę przyspieszyć to zmieniam bieg na niższy i jazda :)

 

ad 2: Tak naprawdę to tak od 5,5 tyś dopiero się zaczyna zabawa :) Ja jak się ścigam to już przy koło 8tyś zmieniam biegi (producent podaje że moc maks. jest przy 8,2obr). Chociaż od czasu do czasu pokręcę sobie do ponad 9 tyś :D

 

Jedno co można też powiedzieć, że wankle nie lubią częstej EKO jazdy. Już było kilka przypadków gdzie ktoś pisał nawet po włożeniu nowego silnika, że jeździł EKO i silnik się rozleciał.

 

Jak jeżdżę agresywnie czy się jeździ po jakiś górach i gdzieś się od razu zatrzymuję to nie gaszę od razu silnika tylko poczekam jakieś 1-2 minuty niech jeszcze chwilę pochodzi albo przez parę km jadę spokojnie do celu. Co prawda, nie ma tu turbiny, ale dam mazdzie chwilę odpocząć po szaleństwie :)

 

Przy okazji poczytaj sobie w tym temacie jak hamować silnikiem, czy warto itd.:
http://forum.rxklub....anie-silnikiem/

 

Stosuje te powyższe sposoby, przejechałem już jakieś 30k km i nie czuję żeby był spadek mocy itd.

 

ps. No i oczywiście sprawdzaj stan oleju co 2-3 tankowanie jak lejesz do pełna ;)


  • Derfflingeru lubi to

#4
Derfflingeru

Derfflingeru

    Gaduła

  • Użytkownicy
  • 328 postów
  • SkądGdańsk
  • Samochód:Mazda RX-8 1.8 Turbo 370 Hp

Super ! :) Dzięki chłopaki za rady :D 

Staram się robić właśnie dokładnie jak Ty Wojtex :D 

Zawsze daje mu odpocząć po jeździe, żeby się uspokoił :P 
Stan oleju sprawdzam minimum raz w tygodniu i zawsze mam ze sobą w bagażniku 5L na dolewki :D 

Generalnie gdzieś słyszałem, żeby raz na jakiś czas (np. raz dziennie) dać wanklowi mocno w palnik i staram się do tego stosować :P 

A o hamowaniu silnikiem z chęcią poczytam :) 

 



#5
Darko

Darko

    Zapaleniec

  • Użytkownicy
  • 1346 postów
  • SkądGniezno
  • Samochód:Rx 8 HP

Ja używam madzi na co dzień rano odpalam witam się z autkiem ;)  ogarniam się w aucie po czym ustawiam muzę chwilkę niech silnik popracuje czyli z jakieś 2min i ruszam biegi na zimnym zmieniam w okolicy 4tys. wskazówka temp. wody-płynu troszkę urośnie jadę spokojnie dojdzie do połowy zmieniam biegi wyżej 5-6rpm.

Jazda po mieście to w moim przypadku max 3 bieg. zmieniam biegi tak 3.5-4.5 rpm spalanie i to sprawdzone dwa razy czyli zbiornik paliwa na max i na 100km spalanie wyszło mi około 13 litrów ale to wszystko zależy od stylu jazdy i kondycji silnika.

Z tym że trzeba pamiętać że olej rozgrzewa się dużo później powiedzmy po jakiś 15min jazdy.

Zimą to lepiej dać mu troszkę więcej czasu na rozgrzanie i nie katować od startu.   

A co do startu-solówki ze świateł oczywiście po rozgrzaniu to Ja ruszam od 5rpm w górę.

Co do gaszenia to po zabawie szaleństwie daję mu trochę odpocząć popracować na wolnych kilka minut a po normalnej jeździe to jak zwykłe auto odpalam i gaszę.


  • Derfflingeru lubi to

#6
pondik

pondik

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • 159 postów
  • SkądGarwolin
  • Samochód:Mazda RX-8 High Power // Mazda 323F BA

OK! A co jeżeli poruszam się głównie po Warszawie gdzie korki, światła, pasy, ronda najzwyczajniej w świecie nie pozwalają mi na jazdę do której to auto zostało stworzone? Obroty do max 4k 3 bieg... Spodziewać się rychłej wizyty w Śladowie i rewizji silnika? :) W weekendy latam do domu żeby uzupełnić zapas słoików - ok 60-70km od stolicy. Wtedy staram się przegonić Mazdę jak tylko się da. Wracając do tematu w weekend zamontowałem zegar temperatury oleju żeby doprecyzować moment w którym mogę zacząć normalnie jechać  :P Jak już zostało niejednokrotnie wspomniane, olej nagrzewa się dłużej niż płyn chłodniczy w związku z czym warto zaczekać przed rozpoczęciem pałowania. 



#7
pawelc

pawelc

    Gaduła

  • Użytkownicy
  • 409 postów
  • SkądDrawno
  • Samochód:Mazda rx8 z32se
Jeździj normalnie i się nie przejmuj. Nie wiem skąd te mity powstały jakoby pałowanie miało zbawienny wpływ a jazda eko wykańcza.

Wyslane przez tapatalk
  • NC82 lubi to

#8
MATi

MATi

    Poweeeeer!!!!

  • Użytkownicy
  • 5813 postów
  • SkądJózefosław
  • Samochód:BMW F10 528i juesandej
To auto jak każde inne ja nim jeździłem wszędzie i też po Warszawie przez prawie 3 lata. Po bułki do sklepu obok też drzewo nim wyrywalem jak trzeba było nic mu nie będzie.


Odpalasz auto i jedziesz, parkujesz i gasisz.
  • NC82 lubi to
" If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling"
~Paul Walker

#9
ToXiC

ToXiC

    Entuzjasta

  • Użytkownicy
  • 706 postów
  • SkądWLKP :)
  • Samochód:RX-8 HP, Mazda 6 2.3
Przy normalniej jazdzie nic mu nie bedzie. Wszystkie te specjalne oszczednosci sie tycza do palowania na zimnym lub paleniu lacia w miejscu. Jak masz olej w porzadku to bd ok.
  • NC82 lubi to

#10
miirage

miirage

    Pasjonat

  • Użytkownicy
  • 832 postów
  • SkądGdynia
  • Samochód:RX8 HP 2005 USA :)

Jak gdzieś widziałem to olej osiąga temperaturę roboczą po około 9min, a jak twoje wyliczenia pokazują ?



#11
pondik

pondik

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • 159 postów
  • SkądGarwolin
  • Samochód:Mazda RX-8 High Power // Mazda 323F BA

W środę zrobię dokładny pomiar i dam Wam znać po jakim czasie/odległości RX łapie temperature. 



#12
wojtas

wojtas

    Amator

  • Użytkownicy
  • 44 postów
  • SkądJarocin
  • Samochód:Mazda RX 8

witam

przy spokojnej jezdzie spalanie spokojnie miesci sie w 11 l/100

jesli jade za np. tirem 80 na godzine to spokojnie na 5 biegu inie ma potrzeby grzać silnika na 4-ce



#13
124816

124816

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • 12 postów
  • SkądPoznan

W środę zrobię dokładny pomiar i dam Wam znać po jakim czasie/odległości RX łapie temperature. 

 

I jaki wynik pomiaru? :)



#14
NarwanyMłody

NarwanyMłody

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • 11 postów
  • SkądTuczna
  • Samochód:Mazda RX-7 (FC) 1987 r.
Witam,
Jakiś czas temu wpadł mi do głowy pewien pomysł, ale nie wiem czy ma rację bytu. Jeżeli się nie mylę to w przykładowym silniku 2.5l 6-cylindrowym (takim jak w BMW E28) zapłon następuje co 90°). Zkolei w silniku wankla 1.3l następuje co 60°. Czy zwiększając kąt zapłonu (np. do 120° wprowadzając jakiś moduł pośredni między ECU a wtryskiwaczami, który przepuszcza N-ty sygnał wtrysku) można zyskać na oszczędzaniu paliwa? Jeśli tak to czy może to negatywnie wpłynąć na żywotność silnika? Oczywiście liczę się z tym, że pogorszy się kultura pracy silnika i jego osiągi. Mam nadzieję, że nie wyszedłem na kogoś całkowicie oderwanego od rzeczywistości ;-D

DOPISEK:
Jakie Wy macie inne sposoby na oszczędną jazdę ?

#15
stanus

stanus

    Gaduła

  • Użytkownicy
  • 433 postów
  • Samochód:rx-8

Jeśli się nie mylę (tak tylko logicznie rozmyślając) to trzeba by też kombinować z wtryskiem oleju. I teraz jeśli by zostawić bez zmian wtryskiwanie oleju to co drugi zapłon w komorze byłby z podwójną dawką oleju a więc tworzenie nagaru, jeśli idąc z wtryskiem oleju za wtryskiem paliwa to leci wtedy komora na pusto tylko z filmem olejowym który został z poprzednich obrotów. Ale to tylko tak teoretyzując;)



#16
MATi

MATi

    Poweeeeer!!!!

  • Użytkownicy
  • 5813 postów
  • SkądJózefosław
  • Samochód:BMW F10 528i juesandej
Jak chce żeby mi auto mało paliło to chodzę na piechotę.

A tak na serio po strojeniu u Gronka efekt uboczny to mniejsze spalanie ale to też nie są duże wartości.
  • kamilg123 lubi to
" If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling"
~Paul Walker

#17
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,
U mnie na torze przed 22 a po 16 wiec nie takie małe .
Realia są takie że silnik musi swoje spalić i strojąc go można obniżyć dawkowanie paliwa ale tylko do pewnych wartości . Przesadne zaniżenie spowoduje podniesienie temperatury spalin a w konsekwencji silnik spłonie . Najlepiej o tym przekonają się właściciele samochodów wyposażonych w instalację gazową gdzie gazownik wystroił wszystko na ubogo . Boczne apexy tego nienawidzą i naprawa jest raczej droższa niż to co się oszczędzi na jeździe.
Jeżeli chodzi o jazdę ekonomiczną to na pewno powyżej 3000 obrotów bo poniżej nic się nie dzieje nie ma momentu i się tylko wlewa paliwo a nie jest stanie wygenerować nic poza wysokim spalaniem
Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#18
miirage

miirage

    Pasjonat

  • Użytkownicy
  • 832 postów
  • SkądGdynia
  • Samochód:RX8 HP 2005 USA :)

powyżej 3000 ale nie więcej jak 5000. wtedy przy zmianie biegu trzymasz obroty w tym przedziale, a na przelocie w trasie trzymaj 4000 i będzie ekonomicznie, jak cie nie będzie korcić do redukcji i dynamicznego wyprzedzania :)



#19
Hookie

Hookie

    Bywalec

  • Użytkownicy
  • 148 postów
  • SkądKatowice
  • Samochód:RX-8 '04 HP

A ja mam nieco inne pytanie... Nie daje mi to spokoju.

 

Ostatnio sporadycznie trafiam w mieście na korek. Czy można śmiało jechać dłużej na 1 biegu, czy jednak wrzucać 2 przy tych 4-5 k obrotów i zamulać nawet poniżej 3k na drugim biegu? 3000 rpm na 2gim biegu jest w 6-stopniowej skrzyni przy 50 km/h, więc... wiadomo, czasem w korku się sunie 30-40. Lepiej wtedy jechać cały czas na 1 czy nieco poniżej 3k obrotów na 2? Co jest lepsze dla tego silnika?



#20
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 7167 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Generalnie jeżeli utrzymujesz prędkość stałą i nie generujesz obciążenia ani przyspieszenia to wrzuca się wyższy bieg ...  to dla ecodrivingu ale generalnie pamiętaj, że ciśnienie oleju rośnie liniowo z obrotami a na dole masz ciśnienie 1 do 3 barów max. 

Reasumując.  Jeździj normalnie jak każdym innym. jak przyspieszasz i obciążasz piec to redukuj i tyle. Wyczujesz auto z czasem w jakim zakresie wciśnięcie gazu daje coś poza tym że się głośniej robi :)


  • Hookie lubi to
Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych

Seo katalog stron darmowy