Skocz do zawartości

Zdjęcie

DIY: Samodzielny pomiar kompresji w silniku rotacyjnym


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
34 odpowiedzi w tym temacie

#1
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Oto jak można w domowym zaciszu sprawdzić kompresję.

Pamiętajmy tylko, ze w silniku Wankla ma na nią wpływ wiele czynników. Np. Zalany nowy silnik, który normalnie ma ponad 8,5 bar przy 270 obr. może pokazać nam wartości nawet 3 barów więc mimo wszystko uzyskane pomiary proponuję konsultować z osobami ogarniętymi w temacie w celu uniknięcia nie potrzebnych napraw.

 

No więc do dzieła.

1. Zdejmujemy lewe przednie koło

2. Wykręcamy obydwie dolne świece (na nich dokonujemy pomiaru)

3. Pod maską wyjmujemy puszkę filtra powietrza ( w wersji HP pamiętamy o podciśnieniu z tyłu puszki żeby nie urwać wężyka ani króćca elektrozaworu    :angry: ), zdejmujemy elastyczny łącznik z przepustnicy (tutaj też radził bym delikatnie z trzema wężykami doń dochodzącymi. Plastikowe łączki łamią się bardzo łatwo. Najlepiej złapać kombinerkami i delikatnie obruszać )

4. Odpinamy wtyczki z 4-ech cewek zapłonowych. (koniecznie ponieważ przy zdjętych fajkach spalimy cewki a podłączone górne świece przekłamią pomiar i silnik trupek wypluje 10 bar :)  )

5. Wyjmujemy bezpiecznik od pompy paliwa

6. Podpinamy urządzenie OBD w celu odczytania obrotów w trakcie pomiaru.

7. Dokonujemy pomiaru manometrem po kolei na obu rotorach, kręcąc rozrusznikiem ok 4 do max 5 sek. z wciśniętymi w podłogę pedałami sprzęgła i gazu.

8. Uzyskane wyniki ciśnienia oraz obrotów interpretujemy W.G. tabelki

 

Załączony plik  compression.jpg   484,41 KB   97 Ilość pobrań


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#2
zdu

zdu

    Nadworny Rotary Grafik

  • Użytkownicy
  • 1376 postów
  • SkądWarszawa
  • Samochód:Mazda RX78

miałem napisać, że to musi się tu znaleźć. Bardzo fajnie opisane Gronek


  • Gronek lubi to

#3
otiks

otiks

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • 158 postów
  • SkądWrocław
  • Samochód:Lexus IS250

Wydaje mi się że można pominąć pkt. 3-5 w wypadku podawania prądu bezpośrednio na rozrusznik, bez włączania zapłonu (cewki nie będą miały zasilania), no ale do tego trzeba mieć auto na podnośniku.



#4
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Wydaje mi się że można pominąć pkt. 3-5 w wypadku podawania prądu bezpośrednio na rozrusznik, bez włączania zapłonu (cewki nie będą miały zasilania), no ale do tego trzeba mieć auto na podnośniku.

Mały edit punktu 7 (pedały gazu i sprzęgła) Podając od spodu prąd dokonujemy pomiaru na zamkniętej przepustnicy co może znacząco przekłamać wynik


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#5
stramer

stramer

    Entuzjasta

  • Użytkownicy
  • 737 postów
  • SkądKraków
  • Samochód:RX-7 FC

Gronek, punkty 5 i 6 się gryzą ;)


533 533 720

#6
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Faktoza.  :)  już poprawione


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#7
otiks

otiks

    Dyskutant

  • Użytkownicy
  • 158 postów
  • SkądWrocław
  • Samochód:Lexus IS250

A tak to Mazda opisuje w service manualu:

 

1. Remove the engine cover.

2. Verify that the battery is fully charged.

3. Warm up the engine.

4. To decrease the exhaust system temperature, stop the engine and leave it as it is for approx. 10 min.

5. Remove the trailing or leading side spark plug of the front and rear rotors. 

6. Disconnect the eccentric shaft position sensor connector. 

Caution • To cut the fuel injection and ignition, make sure the eccentric shaft position sensor connector is disconnected.

7. Measure the compression pressure using the following procedure.

(1) Install the SST (49 F018 901) to the trailing or leading side plug hole of the rotor housing. (2) Set the SST (49 F018 9A0B) as shown in the figure. • When using the WDS or equivalent, set the WDS or equivalent to the SST (49 F018 901, 49 F018 904) as shown in the figure. (3) Depress the accelerator pedal fully and crank for 5-10 s. (4) Read the compression and engine speed. Compression pressure • Standard: 830 kPa {8.5 kgf/cm2, 120 psi} [250 rpm] • Minimum: 680 kPa {6.9 kgf/cm2, 98.6 psi} [250 rpm] • Difference in chambers: Within 150 kPa {1.5 kgf/cm2, 21.8 psi} • Difference in rotors: Within 100 kPa {1.0 kgf/cm2, 14.5 psi} (5) Perform the same procedure for the other rotor housing. (6) If the compression is at the minimum or less, or the difference in the chambers and difference in the rotors is at the minimum or more, overhaul. Caution

 

8. Install the spark plugs. 

9. Connect the eccentric shaft position sensor connector. 

10. Install the engine cover.

• If the engine speed when measuring compression differs from the standard, adjust according to the graph.


  • MATi lubi to

#8
Tomas

Tomas

    Nałogowiec

  • Użytkownicy
  • 1852 postów
  • SkądPodkarpacie RZ
  • Samochód:MAZDA RX8 RB25 NEO + T (GT3071R)
3. Pod maską wyjmujemy puszkę filtra powietrza ( w wersji HP pamiętamy o podciśnieniu z tyłu puszki żeby nie urwać wężyka ani króćca elektrozaworu    :angry: ), zdejmujemy elastyczny łącznik z przepustnicy (tutaj też radził bym delikatnie z trzema wężykami doń dochodzącymi. Plastikowe łączki łamią się bardzo łatwo. Najlepiej złapać kombinerkami i delikatnie obruszać )
 

wyjęcie/odpięcie, a czy ma wpływ na wynik kompresji?



#9
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

wyjęcie/odpięcie, a czy ma wpływ na wynik kompresji?

Punkt 3 robimy żeby było łatwo wykonać punkt 4  .. poza tym przy okazji można opróżnić oil catch tank, sprawdzić filtr powietrza, oczyścić przepływkę wiecznie upierdzieloną i zobaczyć czy silnik nie pluje już olejem w złącze elastyczne ....


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#10
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,

Wydaje mi się że można pominąć pkt. 3-5 w wypadku podawania prądu bezpośrednio na rozrusznik, bez włączania zapłonu (cewki nie będą miały zasilania), no ale do tego trzeba mieć auto na podnośniku.

kręcącsamym rozrusznikiem nie ma możliwości odczytania obrotów ...  ktoś wprawny w wanklach na ucho będzie wiedział jakie są obroty ale tak to pomiar może być baaaardzo źle zweryfikowany ... przykładowo mamy zdrowy silnik co odpala nawet przy 190 obr ... ma słaby rozrusznik i tyle kręci ....  wypluwa 6,5 bara ....   i co ??  otwieramy silnik ??  nie ...  bo jak machnie nowy rozrusznik 260 obr to wyskoczy prawie 8   ..... 


Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#11
Tomas

Tomas

    Nałogowiec

  • Użytkownicy
  • 1852 postów
  • SkądPodkarpacie RZ
  • Samochód:MAZDA RX8 RB25 NEO + T (GT3071R)

można opróżnić oil catch tank, oczyścić przepływkę wiecznie upierdzieloną i zobaczyć czy silnik nie pluje już olejem w złącze elastyczne ....

znam to gdyż wcześniej non stop miałem ufajdane, ale od kiedy zacząłem lac nie więcej jak 75-80% poziom na miarce bagnetu, to mam spokój z wypluwaniem oleju :)



#12
Kacper3D

Kacper3D

    Amator

  • Użytkownicy
  • 70 postów
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Samochód:RX8

a czy ktoś się orientuje czy duże są różnice w pomiarze ciepły/zimny silnik ? Ja nagrzałem silnik do temp roboczej ale nim włozyłem mamonemtr i zakręciłem rozrusznikiem miniło z 30 minut i silnik ostygł (5 stopni na dworze) Czy wynik jest miarodajny czy robi się to tylko na ciepłym silniku ? Przypuszczam, że na ciepłym wypluje większa kompresje



#13
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,
Są nieznaczne różnice . Jaki wynik wyszedł ?
Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#14
adamsud

adamsud

    Boss of all Bosses

  • Użytkownicy
  • 3033 postów
  • Skąddolnośląskie
  • Samochód:BMW 645Ci, VW Jetta A6, BMW e46 328i

.... Przypuszczam, że na ciepłym wypluje większa kompresje

Raczej mniejszą ... Dlatego właśnie zużyte silniki mają problemy z odpaleniem ciepłego motoru.



#15
Kacper3D

Kacper3D

    Amator

  • Użytkownicy
  • 70 postów
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Samochód:RX8

6 i 5.5 na zimnym silniku 250 obrotów



#16
Dexell

Dexell

    Mistrz ciężkiej metafory

  • Użytkownicy
  • 1131 postów
  • SkądLDZ
  • Samochód:Pienkny HP

6 i 5.5 na zimnym silniku 250 obrotów

 

A teraz Panowie mechanicy, Wszyscy Razem, śpiewamy proszę -_-  :

 
Remoncik już się zbliża,
już puka do Twych drzwi.
Zajeżdżaj się przywitać,
w mym ręku klucz już drży.
 
O, szczęście niepojęte,
już Ci otwieram drzwi, 
oddawaj mi skarbonę
dźwięk monet pięknie brzmi.

Wczoraj odwiedzili mnie koledzy z RXklubu !!! .....dzisiaj pamiętam tylko, ...że otworzyłem im drzwi

#17
Kacper3D

Kacper3D

    Amator

  • Użytkownicy
  • 70 postów
  • SkądJastrzębie-Zdrój
  • Samochód:RX8

xD no cóż :D kiedyś musiało to nastąpić aswell pali dobrze 2 sekundy rozrusznikiem na ciepłym nie jest źle



#18
piodnb

piodnb

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • 11 postów
  • SkądWarrington UK / ŁDZ
  • Samochód:RX8 NEMESIS

a co jeśli nie będzie wciśnięty gaz i sprzęgło kręcąc rozrusznikiem? wyszedł mi wynik 6.4 na obu przy 280/290



#19
Gronek

Gronek

    Wanklowy Maniak

  • Moderators
  • 6687 postów
  • SkądŚladów / Warszawa
  • Samochód:BridgePorted RX8 HP,
To będzie żył :)
  • piodnb lubi to
Rotary Engine Vehicles Service.
Obsługa, Naprawa i Modyfikacje pojazdów z silnikiem Wankla
www.rotaryengines.pl  5O8 * 279 * 238
mail:  tomek(at)rotaryengines.pl

#20
miirage

miirage

    Pasjonat

  • Użytkownicy
  • 817 postów
  • SkądGdynia
  • Samochód:RX8 HP 2005 USA :)

Jeszcze ważna kwestia pod akumulator podpinamy ładowanie, bo może łatwo paść :)

A jak robili pomiar bez odpięcia cewek, ale zdjęli wszystkie 4 fajki ze świec, trwało to jakieś 10s, to mogli mi je rozwalić? Po czym to poznać bo auto jeździ tak samo jak przed pomiarem.






Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych

Seo katalog stron darmowy