Kiedyś mógł nadejść ten dzień, co wcale nie było pewne. Posiadanie R3 to z pewnością trochę szczęścia. Przeglądając internet w ciągu ostatniego roku, widziałem tylko TRZY R3 z kierownicą po lewej stronie, które były możliwe do kupienia w Europie. Tak się składa, że jakiś czas temu otrzymałem rozliczne informacje obejmujące statystyki produkcyjne. Na wszystkie sprzedane RX8, których było łącznie licząc wszystkie wersje, strony kierownicy itd. 193 318 sztuk, zobaczmy jak rozkładała się produkcja w latach:
STATYSTYKI PRODUKCJI MAZDA RX8 S1 S2 R3.png 30,79 KB
39 Ilość pobrań
Biorąc pod uwagę, że wersja po liftingu S2 była produkowana od 2009 do 2012 roku, otrzymujemy łącznie 9135 sztuk poliftów wyprodukowanych w latach 2009-2012 na cały świat. Wiele z nich stanowiły wersje z kierownicą po prawej stronie. Nieznacznym ułamkiem były egzemplarze oznaczone "R3". Zapewne większość R3 miała kierownicę po prawej stronie. Jak dotrę do dokładnych danych, z pewnością je tu umieszczę.
MAZDA RX8 R3 MAZDA GOŁEMBIEWSCY SERWIS ASO MAZDY.jpg 135,81 KB 37 Ilość pobrań
Jeżeli chodzi o wrażenia z jazdy:
Tymczasem po pierwszych ok. 500 km przejechanych, z pełnym zaskoczeniem stwierdzam, że to zupełnie inny samochód niż RX8 które znam. Wydawało mi się, że 40th Anniversary jako "próba" przed R3 będzie bliżej jeżeli chodzi o wrażenia z jazdy. Nic bardziej mylnego. Z pewnością znaczenie mają opisane różnice między S1 a S2 http://forum.rxklub....2r3/#entry58782. Z pewnością wizualnie z zewnątrz i w środku samochód wygląda inaczej.
W R3 dają się odczuć te wszystkie usztywnienia nadwozia i podwozia, których jest o wiele więcej niż w S1. W jak najbardziej pozytywnym sensie, samochód jest o wiele bardziej sztywny - i co ciekawe, jest komfortowy. Nawet przy agresywnych skrętach czuć jak tracą przyczepność opony, a nadwozie pozostaje stabilne, praktycznie się nie przechyla. Bardzo ciekawe wrażenie. Dla pełnego obrazu muszę koniecznie pojeździć porobionymi RXami S1, które są bardzo usztywnione.
Fotele Recaro są w świetnym stanie i trzymają bardzo dobrze. Kto nie zna, zapraszam przy okazji, warto odczuć różnicę, niestety biją seryjne o wiele długości.
Z innych obserwacji:
Ciekawostką są oznaczenia, że silnik jest jeszcze nierozgrzany. Gasną po kolei, aż zostaje tylko czerwone oznaczenia pola 9-10tys.obrotów.
DESKA ROZDZIELCZA MAZDA RX8 R3.jpg 57,44 KB 34 Ilość pobrań
Fabrycznie zamontowana jest rozpórka na kielichach przednich, rozbudowana w stosunku do S1 o usztywnienie ściany grodziowej.
Bagnet oleju jest o wiele bardziej dostępny, nie trzeba wyginać rąk i szukać
Na jednym z dywaników jest oznaczenie R3, choć sam dywanik nie pasuje kształtem do miejsca To ciekawostka.
Na razie tyle. Jak go porządnie umyję, zrobić więcej zdjęć i opisu.
Tymczasem zapraszam do przejrzenia pełnej listy RXów z naszego garażu: https://www.mazda.wa....pl/nasz-garaz/